Sun-stílusú tai chi: kialakulása, hatások, mesterek, legendák, különbségek, sajátosságok
A legfiatalabb nagy tai chi irányzat, amely ötvözi a három belső harcművészet elveit.
Kialakulása és történeti háttér
Sun Lutang (1860/61–1933)
A Sun-stílus (孙氏太极拳) alapítója, aki már neves mester volt a Xingyiquanban és a Baguazhangban
Wu/Hao-stílusú tai chi tanulása
50 évesen kezdte tanulni Hao Weizhen mestertől
Egyedi tai chi irányzat létrehozása
A három belső stílus (tai chi, xingyi, bagua) elveinek ötvözése
"Huobao Jia" - "élénk lépésű keret"
Így is nevezik a Sun-stílusú tai chit egyedi jellemzői miatt
Yang és Wu/Hao stílus hatása
Wu/Hao-stílus alapok
Sun Lutang ezt a stílust tanulta, amely maga is a Yang-stílusból fejlődött ki
Mozdulatok és súlyáthelyezés
A Wu/Hao és Yang stílus hagyományait tükrözik
Bagua körkörös lépései
Sun beépítette a bagua jellegzetes körkörös mozgásait
Xingyi egyenes támadásai
A xingyi egyenes, gyors támadásai is részei lettek a stílusnak
Mesterek, leszármazási vonal
Sun Lutang (1860/61–1933)
Alapító, a három belső stílus mestere, számos klasszikus mű szerzője.
Sun Jianyun
Sun Lutang lánya, aki továbbvitte a családi hagyományt, és nagyban hozzájárult a stílus elterjesztéséhez nők és idősek körében is.
Sun Cunzhou, Sun Shurong
Sun Lutang leszármazottai, akik szintén fontos mesterek lettek.
Legendák, történetek
Sun Lutang és Hao Weizhen találkozása
Egy legenda szerint Sun Lutang véletlenül találkozott Hao Weizhen-nel, a Wu/Hao-stílus mesterével, aki súlyos beteg volt. Sun ápolta őt, ezért hálából Hao Weizhen megtanította neki a tai chi-t.
Tudatos tanulás
Más történet szerint Sun tudatosan kereste fel Hao mestert, hogy tanulhasson tőle.
Sun Lutang tudományos háttere
Sun Lutang nemcsak harcművész, hanem neokonfuciánus és taoista tudós is volt, aki jelentős filozófiai és elméleti műveket írt a belső harcművészetekről.
Különbségek és sajátosságok más stílusokhoz képest
A Sun-stílusú tai chi sajátosságai:
Folyamatos, hullámszerű mozgás
A mozdulatok megszakítás nélkül, lágyan, „mint a felhők vagy a vízfolyás" követik egymást.
Követő lépés (follow step)
Az egyik láb mindig követi a másikat, így a mozgás élénk, gyors és könnyed, a stílus ezért is kapta a „Huobao Jia" (élénk lépésű keret) nevet.
Nyitás-zárás (kai-he)
Minden irányváltásnál hangsúlyos a test „nyitása" és „zárása", ami a qi áramlását és a test-lélek kapcsolatát erősíti.
Magasabb állások
A formák közepes vagy magas állásban zajlanak, így idősek, nők és gyengébb fizikumúak is könnyen gyakorolhatják.
Bagua és Xingyi hatása
A lépések iránya gyakran átlós vagy körkörös (bagua), a mozdulatok között vannak egyenes, gyors támadások (xingyi).
Egészségközpontúság
A stílus kiemelten alkalmas az egészségmegőrzésre, a qi művelésére, a test és elme összehangolására.
Sun Yongtian riport
A Sun-stílus állásai magasabbak, így tanulási szempontból ideális szöget biztosítanak, és kímélik a térdet. Mozdulatai olyanok, mint a mozgó felhők és az áramló víz: folyamatosak, megszakítás nélkül, az előre- és hátralépések összekapcsolódnak, a mozdulatok fürgék, körkörösek, életteliek és tömörek. Az előre- vagy hátralépések minden testfordulatánál jelen van egy nyitás/zárás módszer, amely szervesen kapcsolódik a következőhöz. Egészségmegőrző hatása kiemelkedő, ezért a kínaiak körében – a többi Taijiquan-irányzathoz hasonlóan – hosszú életet elősegítő, fiataloknak és időseknek egyaránt ajánlott módszerként ismert.
A Sun-stílus Taijiquanban, akár előre, akár hátra haladunk, a testnek középen kell maradnia, a fejtetőt „fel kell függeszteni”, a mellkast lazítani, és mindvégig nyugodtnak, kényelmesnek, ellazultnak kell maradni. A mozdulatoknak – mint az áramló víz vagy a lehulló levelek – folyamatosan összhangban kell lenniük. Mozgás közben nem lehet függőleges fel-le „hintázás” vagy oldalirányú kilengés, ugyanakkor a lépések élénksége biztosítja, hogy a súlypont folyamatosan stabil, mégis mozgásban legyen. Fontos a három irányzat – Xingyi, Bagua és Taijiquan – elveinek összeolvadása, ugyanakkor a formagyakorlatnak a Taijiquan sajátos minőségeiből kell kiindulnia, nem mutatva kifejezetten a Xingyi vagy Bagua erőhatásait. A Sun-stílus sajátos „ízét” a pontos, laza, hajlékony, összekapcsolt mozdulatok és a nyugodt elme adják.
1993-ban a Pekingi Xijiao Longquan Hotelben tartott harcművészeti konferencián Wu Bin, a Pekingi Wushu Intézet elnöke javasolta Sun mesternek, hogy keressen utódot. Később Sun mester közölte velem, hogy engem szeretne a Sun-stílus Taijiquan öröklési vonalának hordozójává és harmadik generációs példájává tenni. Meghatott a gesztus, de eleinte vonakodtam elfogadni. Két év telt el, és mivel senki nem emelt kifogást, végül elfogadtam a megtiszteltetést. Ettől kezdve fáradhatatlanul dolgoztam a Sun-stílus Taijiquan továbbvitelén és népszerűsítésén.
Sajnos 2003 októberében Sun Jianyun mester elhunyt. Végrendeletében kijelentette, hogy Sun Yongtian (azonos családnév, de nem rokon) az egyetlen örököse. A végrendelet tanúi: unokatestvére, Zhang Wenyi; tanítványai, Dai Jianying és Zhang Maoqing; valamint testvérének unokája, Sun Qi.
Sun Lutang lánya, Sun Jianyun 1914-ben született Pekingben, családjuk ősi otthona a Hopej tartománybeli Wangdu városában volt. Kína egyik legismertebb harcművész mestere, a Sun-stílus Taijiquan vonalörököse és második generációs képviselője volt. Kína tíz legnagyobb harcművész mestere közé tartozott, a Pekingi Wushu Szövetség alelnöke, a Pekingi Xingyiquan Intézet igazgatója, valamint a Pekingi Sun-stílus Taijiquan Intézet igazgatója.
Fiatal korában otthon kapott oktatást, műveltségét és harcművészeti tudását egyaránt elmélyítette, és mélyen megértette a Xingyi, Bagua és Taijiquan lényegét. Tanult kalligráfiát, költészetet írt, később a Beiping Huabei Művészeti Akadémián tanult kínai festészetet, különösen tájképfestészetet és női portrékat. Ecsetkezelése rendkívül kifinomult volt, és a korszak négy legígéretesebb fiatal művésze közé tartozott.
Ahogy egyre több időt töltöttem vele, és mélyebb megértésre jutottam, Sun mester karizmatikus személyisége egyre inkább magához vonzott a Taijiquan gyakorlásában. Széles körű tudása, nyitott gondolkodása, magas erkölcsi értékei és kiváló harcművészeti képességei voltak. Megtanította nekünk, hogyan kell a harcművészetet a társadalomban művelni: erkölcsösen, egyenes tartással és tisztességgel. Gyakran bátorított bennünket a rendszeres gyakorlásra, az egészség ápolására és a nyitott gondolkodásra. Szavai és példája mély hatással voltak rám, ezért elszántan tanultam a Taijiquant, hogy folytathassam és terjesszem a Sun-stílus Taijiquant. Ez a hatás nemcsak a munkámban, hanem a társas kapcsolataimban is érezhetővé vált.
Sun Lutang a Xingyi, Bagua és Taijiquan elemeinek ötvözésével hozta létre egyedi stílusát, amely Kína öt fő Taijiquan-irányzata közé tartozik: Chen, Yang, Sun, Wu és Wu/Hao. Taijiquant Hao Weizhentől tanult, akitől magas szintű tudást és mély megértést szerzett. Hao Weizhen útmutatása alatt Sun Lutang elsajátította a Wu/Hao-stílus Taijiquan lényegét, és ebből kiindulva fejlesztette ki a „három az egyben” Sun-stílus Taijiquant. Ötvözte a Xingyiquan belső és külső egységére építő megközelítését, valamint a Baguaquan mozgás és nyugalom egységét hangsúlyozó szemléletét, hogy megteremtse saját Taijiquan-változatát.
A Sun-stílus jellegzetességei közé tartozik a magas állás, az élénk nyitás/zárás, a gazdag mozdulattár és a sok önvédelmi technika. A lépések előre és hátra természetesen váltakoznak, a törzs mozgása folyamatosan összhangban van a végtagokkal.